Lentolaivue 42 perustettiin tammikuussa 1940 ja se siirrettiin Juvan Jukajärvelle helmikuun lopussa 1940. Tukikohtaan saapui 25. ja 26.2.1940 kaksitoista uudempaa lyhytnokkaista Bristol Blenheim pommikonetta englantilaisten pilottien tuomana. Ne hinattiin kylän hevosilla rantametsikköön rakennettujen näkösuojien sisään ja aloitettiin viikon mittainen koulutusjakso lentäjille, tähystäjille ja konekivääriampujille. Samalla koneet aseistettiin, koska ne oli tuotu aseistamattomina Suomeen. Koneiden moottorien käyntiääni oli sulavaa ja koneen ohjattavuus hyvä, vaikka lentonopeus oli lähes 500 km/h joissakin tilanteissa. Osalla Suomeen tuoduista koneista maksiminopeus oli 400 km/h. Koneen siivissä oli konekivääri, jota käytti lentäjän vierellä istunut tähystäjä. Kaliiperi oli 7,7. Konekivääriampujalla oli oma torni koneen takaosassa ja siitä pystyi ampumaan sivulle ja taakse 7,7 -7,9 mm konekiväärillä. Pitkänokkaisiin malleihin (ostettiin 18 kpl suomeen 1938) mahtui 972 kg pommeja. Koneita saatiin 12 lisää 21.1.1940, mutta kaksi konetta vaurioitui siirtomatkalla Suomeen. Toinen koneista, BL-127 katosi pohjanmerellä, sitä lensi R. Gottschalk ja tähystäjänä oli Pekka Kallakari. Toinen Blenheim BL-129 teki pakkolaskun Ruotsiin, sitä ohjasi Johan Oskar Haaki. Pitkänokkaiset koneet BL_122..... BL-133 sijoitettiin Luonetjärvelle. Lyhytnokkaisia koneita saatiin Jukajärvelle 25. - 26.2.1940 12 kpl ja ne lennettiin suoraan Englannista Jukajärvelle, niihin mahtui englantilaisia pommeja 454 kg. Muutamaan koneeseen asennettiin suomalaiset pommit ja niitä mahtui koneeseen 800 kg. Suomeen saatiin vuonna 1938, sekä talvi- ja jatkosodan aikana yhteensä 97 Bristol Blendheim merkkistä pommikonetta, niistä lähes puolet tuhoutui sotien aikana. Talvisodassa tuhoutui 12 kpl Bristol Blenheim konetta. Ilmavoimien lentäjistä kuoli talvisodassa 41 upseeria, 33 aliupseeria ja yksi lentosotamies. Blenheim koneissa oli paljon vikoja, jonka vuoksi monet koneet tuhoutuivat erilaisissa onnettomuuksissa, aiheuttaen usein myös miehistötappioita. Talvisodassa suomalaiset ampuivat alas 165 pommikonetta, 42 hävittäjää ja 11 tiedustelukonetta (R-5). Ilmatorjunnan pudottamat koneet oli noin 300.
Maaliskuun alussa kentällä olivat BL-135, BL-137, BL-138, BL-139, BL-140, BL-141, BL-142, BL-144 ja BL-145. Kolme koneista oli siirretty maaliskuun alussa toisiin lennostoihin tai korjattavaksi Tikkakoskelle.
3.3.1940 koneilla tehtiin useita harjoituspommituslentoja ja konekiväärimiehet tekivät samalla kohdistusammuntoja. Ensimmäinen varsinainen onnistunut pommituslento Jukajärveltä Suursaareen ja Lavansaareen tehtiin 4.3.1940.
Koneisiin tuli maaliskuussa 1940 useina päivinä ilmatorjunnan ja vihollislentäjien aiheuttamia vaurioita, jonka vuoksi osa koneista oli poissa operatiivisesta käytöstä. Jukajärven tukikohdassa oli keväällä 1940 miehistövahvuutena lähes 400 miestä, mutta käytännössä kerralla oli paikalla noin 300 henkeä. Henkilöstö majoitettiin järven rannalla oleviin telttoihin, kylän taloihin, pappilaan ja kansakoululle. Laivueen esikunta perustettiin Juvan Wehmaan kartanoon. Esikunnan upseeristo sijoitettiin kartanon päärakennuksen yläkertaan ja lentävä henkilöstö sivurakennukseen. Jukajärvellä oli 13 lentoupseeria, 371 aliupseeria ja 25 lentokonemekaanikkoa.
Maaliskuun 5. päivänä koneet kävivät pommituslennolla
Viipurin lahdella. Aamulla pommituksiin osallistuivat BL-142, BL-138 ja BL-145. Iltapäivällä pommituslennolla
Melansaaressa alueella BL-137, BL-138, BL-140, BL-141 ja BL-145 koneet.
Maaliskuun 6. päivänä kävi laivueen kolme konetta aamulla pommittamassa Viipurin lahdella (BL-145, BL-144 ja BL-140). Seuraava pommituslento tehtiin tuntia myöhemmin ja siihen osallistuivat koneet BL-137, BL-141 ja BL-142. Kolmas lento tehtiin päivällä ja siihen osallistuivat BL-138, BL-144 ja BL-145. Eelis Turunen oli aamun lennolla BL-140 sähköttäjänä ja konekivääriampujana. Eeliksen kone pommitti Teikarinsaarella olevia tykkipattereita, mutta pommit osuivat noin 10 metriä sivuun. Se oli Eelis Turusen ensimmäinen sotalento Jukajärveltä Blenheim koneella. Aiemmin hän oli ollut konekivääriampujana toiselta Blenheimien käyttämältä kentältä tehdyillä pommituslennoilla.
Torstaina 7.3.1940 aamuyöllä kello 1.50 saatiin tieto, että Viipurinlahdella on käynnissä puna-armeijan massiivinen hyökkäys Vilaniemeen ja Häränpääniemeen. Kolme Blenheim konetta (BL-145, BL-144 ja BL-140) laitettiin pommituskuntoon aamuyöllä. Kello 6.00 koneet koekäytettiin ja johtokoneena olevaan BL-145 koneeseen nousi lentäjäksi luutnantti Haaki, tähystäjäksi vänrikki Kuusava ja ampujaksi ylikersantti Hämäläinen. Blenheim BL-144 koneeseen nousi lentäjäksi kersantti Toivo Hyytiäinen, tähystäjäksi kokelas Kauko Nykänen ja konekivääriampujaksi Eelis Turunen. Kolmannen koneen BL-140 lentäjänä toimi luutnantti Havola, tähystäjänä kokelas Hiltunen ja ampujana kersantti Rekola. Aamun sää oli pilvistä, kevyttä lumisadetta ja lämpömittari näytti -6 astetta pakkasta. Kenttä, jonka pituus oli lähes 3 kilometriä, oli aurattu aamuyöllä puhtaaksi lumesta. Koneet nousivat peräkkäin ilmaan kello 6.45. Pommikoneparvi nousi 600 metrin korkeuteen, pilvikerroksen alareunaan. Lentosuunnitelman mukaan reitti eteni linjalla Jukajärvi-Virolahti-Härkäniemi-Vilaniemi. Koneiden lentonopeus oli menomatkalla 325 km/h. Lentomatka kohteeseen oli laskettu 145 km. Pommituskohteeksi oli ilmoitettu Teikarinsaaren ja Vilaniemen välinen merialue, jonne oli kerääntynyt aamuyöllä satoja neuvostosotilaita. Hyökkäystä oli tukemassa kymmeniä panssarivaunuja, erilaisia ajoneuvoja ja heitinkalustoa. Tykistö oli sijoitettu Teikarinsaareen, Tuppurasaareen ja Melasaareen. Neuvostoarmeijan hyökkäysryhmittymät olivat etenemässä Teikarinsaaresta kohti Vilaniemeä ja Häränpääniemeä.
Blenheim
koneet saapuivat Viipurin lahdelle kello 7.30 kiilamuodostelmassa. Johtokoneen
BL-145 lentäjä luutnantti Haaki huomasi Viipurinlahden jäälle ruuhkautuneen
satojen miesten ja kymmenien panssarivaunujen kolonnan. Ensimmäiset miehet
olivat noin kahden kilometrin päässä Vilaniemen ja Häränpääniemen rannasta.
Neuvostoliiton hyökkäysryhmittymä oli tulossa Teikarinsaaresta ja
Tuppurasaaresta, sekä Uuraan suunnalta. Luutnantti Haaki määräsi koneet jonoon
ja lähti itse ensimmäisenä liukumaan koneellaan kohti neuvostokolonnaa. Koneet
laskeutuivat 300 metrin korkeuteen ja lentosuunta oli suoraan kohti jäällä
mustana näkyvään kolonnaan. Bristol Blenheim koneet aloittivat liukulennon
pommitukseen 7.32 ja ensimmäisenä pudotti pommit luutnantti Haakin BL 145.
Seuraavana oli vuorossa kersantti Hyytiäisen BL 144 ja viimeisenä Luutnantti
Havolan BL 140. Johtokone poistui pommituskohteen päältä kello 7.55. Se oli
pudottanut kohteeseen 4x12,5 kg ja 4x100 kg pommit, BL-140 oli pudottanut
4x12,5 kg ja 4x50 kg pommit ja BL-144 4x150 kg ja 4x18,5 kg. Koneita kohti avattiin
ilmatorjuntatuli jäältä ja Härkäniemen kärjessä olevasta ilmatorjuntapatteristosta.
Tässä vaiheessa johtokone BL-145 sai 20 mm ilmatorjuntatykin ammuksen oikeaan
siipeen, lähelle moottoria. Toisena edennyt BL-144 sai myös osumia. BL-145 ja
BL-140 pääsivät irtautumaan Viipurin lahdelta paluumatkalle, mutta BL-144 sai
vakavia osumia koneeseen. Sitä seurasi ryhmä hävittäjiä, jotka ampuivat sen
alas Vilaniemen ja Koivisto välissä. Hengissä selvinnyt kokelas Kauko Nykänen
kertoi, että BL-144 konetta seurasi kolme I-15 konetta ja yksi I-16, joka
pudotti Nykäsen mukaan Blenheimin alas.
Viipurin lahdella havaittiin samaan aikaan
useita kymmeniä I-15, I-16 ja I-153 neuvostohävittäjiä. Paluumatkan Blenheim koneet
BL-145 ja BL-140 lensivät reittiä Säkkijärvi-Luumäki-Jukajärvi. Koneita seurasi
noin 16 kilometrin matkalla kolme I-16 hävittäjää. BL-144 kone vaurioitui
ilmatorjuntatulessa ja sitä lähti venäläisarkiston mukaan seuraamaan kaksi
I-153 hävittäjää (Golubev ja Tikhomirov). Todellisuudessa Bristol Blenheim
BL-144 koneeseen sai osumia I-16 merkkinen kone! Kersantti Hyytiäisen ohjaama
Blenheim BL-144 kone putosi Vilaniemen ja Koiviston väliselle alueelle.
Koneesta hyppäsi tähystäjänä ollut Kauko Nykänen, lähellä Koivistoa. Hän
laskeutui laskuvarjolla. Laskeutumisen aikana Nykästä ammuttiin käsiaseilla ja
hän haavoittui nilkkaan ja leukaan osuneista luodeista. Laskeutumisen jälkeen
Kauko Nykänen jäi neuvostosotilaiden vangiksi. Nykänen palasi takaisin
kotimaahan vankien luovutuksessa syyskesällä 1940. Häntä olivat kuulustelleet
8.3.1940 Neuvostoliiton ilmavoimien komentajat ja esikuntapäälliköt. Nykänen
oli kertonut palautuksen jälkeen, että hävittäjät pakottivat laivueen koneet
erilleen heti pommitusten päätyttyä ja BL-144 lähti pakenemaan siinä vaiheessa Teikarinsaaresta etelään, Koiviston
suuntaan. Hyytiäinen yritti paeta ensin matalalla ja tarkoituksena oli nousta pilveen. Konetta seurannut I-16 hävittäjä ampui koneen alas Koiviston päällä
ja ainoastaan Nykänen pelastui laskuvarjolla.
Kersantit Toivo Hyytiäinen (s. 14.06.1914)
ja Eelis Turunen (s. 14.6.1916) eivät päässeet hyppäämään palavasta koneesta,
vaan he tulivat koneen mukana alas maahan. Venäläisten arkistotiedon mukaan
molemmat miehet löytyivät kuolleena koneen hylystä. Kansa Taisteli lehdestä
olen lukenut erään kirjoittajan kertomuksen, jossa mies kertoi nähneensä
pommikoneen hylyn kesäkuussa 1944, kun he olivat perääntymässä Koiviston alueelta
kohti Viipuria. Tarkempaa koneen putoamispaikkaa ei kertomuksessa mainita.
Miehen kertomuksen mukaan koneessa oli lentäjien jäänteitä. Kyseessä voisi olla
Toivo Hyytiäisen ja Eelis Turusen kone? Toisaalta BL-144 on voinut pudota Koiviston
edustalle Viipurin lahden jäälle? Lentokorkeus pommituksen aikana oli 300
metriä. Pakomatkalla kone yritti nousta pilveen, mutta osuman saanut moottorivikainen
kone ei lennä hyvin kauas. On mahdollista, että BL-144 makaa tällä hetkellä
meren pohjassa? Tutkin lähes kaikki Lentolaivue 42:n sotapäiväkirjat maaliskuun
alkupuolelta aina talvisodan päättymiseen saakka ja niistä ei löytynyt
mainintaa, että koneen hylky olisi nähty pommitus- ja tiedustelulentojen aikana Viipurin lahden jäällä maaliskuussa 1940. Eräs
venäläinen sivusto mainitsi muutama vuosi sitten, että on löydetty Bristol
Blenheimin hylky Viipurin läheltä. Niitä on siellä ainakin kaksi talvisodan
ajalta (BL-144 lyhytnokkainen ja BL-112 pitkänokkainen), joten jompikumpi niistä
koneista on löytynyt.
Bristol Blenheimin hylky on löytynyt?
Mielenkiintoni kadonneeseen koneeseen ei laantunut kevään aikana ja tutkin vanhoja karttoja ja ilmakuvia yömyöhään. Seurasin Hyytiäisen ohjaaman koneen mahdollisia lentoreittejä ja putoamispaikkoja. Maaliskuun lopussa 2021 onnistuin, löysin Blenheimi BL-144 mahdollisilta pakoreiteiltä yhden lentokoneen hylyn.
En kerro vielä tarkempaa paikkaa, mutta laitan kuva hylystä tähän alle. Mittasin koneen mitat; Hylyn pituus on 12 metriä ja siipien kärkiväli hiukan yli 17 metriä. Mitat täsmää tarkalleen Bristol Blenheim BL-144 mittoja. Jos löytämäni kone on BL-144, koneen hylystä löytyvät Toivo Hyytiäisen ja Eelis Turusen maalliset jäännökset?
Suomalaiset hävittäjät pudottivat 7.3.1940 kuusi venäläishävittäjää Viipurin lahdella ja venäläiset samana päivänä toisen Blenheimin (BL-112), joka sai osuman Vilaniemen edessä ja putosi Vilaniemen ja Säkkijärven väliselle alueelle. Ampujina Ilya Kainov ja Balashov I-153 hävittäjistä.
Kello 11.35 sattui onnettomuus BL-138 lentäjälle. Lentopäiväkirjaan ei ole merkitty lentoon lähtöä, joten en pysty sanomaan kuka lentäjä oli kyseessä. Joka tapauksessa lentäjä oli nostamassa konetta ilmaan ja vetäisi liian aikaisin pyörien nostovivun ylös ja kone teki mahalaskun kentälle. Onneksi pommit eivät lauenneet. Kone jäi mahalleen jäälle ja siitä jouduttiin korjaamaan mahalaskussa tulleet alustavauriot ja vaihdettiin potkurit varmuuden vuoksi. Koneesta löytyy Ilmavoimien museosta kuva, kun se makaa epäonnistuneen nousun jälkeen Jukajärven jäällä. Samana päivänä BL-141 oli lennolla Vilanniemessä. Kone sai ilmatorjuntatykin osuman ohjaamoon. Siinä haavoittui tähystäjä alikersantti Lauri Vanhoja jalkaan.
Maaliskuun 11. päivänä BL-139 joutui Viipurin lahdella 12 puna-armeijan hävittäjän hyökkäyksen kohteeksi. Konekivääriampuja kersantti Hammaren kertoi lennon jälkeen
ampuneensa kaksi hävittäjää alas, toisen Kiiskilän kylän paikkeilla.? Koneesta
löydettiin Jukajärvelle paluun jälkeen kymmen reikää. Samana päivänä BL-140
joutui Viipurin lahdella kolmen I-16 tulituksen kohteeksi kello 16.35 ja siinä
tähystäjänä ollut kokelas Edvard Vuorenko haavoittui vakavasti. Vuorenko kuoli
myöhemmin mahdollisesti paluumatkan aikana. Sota-arkiston mukaan Vuorenko kuoli Talissa, mutta Vuorenko kuoli vasta ennen koneen laskeutumista kentälle tai heti sen jälkeen. Laivueen
sotapäiväkirjaan on merkitty haavoittumisajaksi 16.35 ja lääkärin ilmoittama kuolinaika on kello 17.40. Lentolaivueen koneisiin tulleiden vaurioiden vuoksi lennot 8.3.1940
jälkeen tehtiin pääosin yhdellä koneella kerrallaan ja 13.3.1940 rauhan tulon
jälkeen koneet siirrettiin Luonetjärvelle. Lyhyen toiminnan aikana Lentolaivue
42 Bristol Blenheim koneet lensivät 62 lentoa maaliskuussa 1940. Maaliskuun
aikana laivueesta kuoli kolme lentäjää ja yksi upseeri jäi vangiksi. Yksi
koneista, BL-144 tuhoutui Viipurinlahdella. Päiväkirjasta poimittua; Maaleina
tänään olivat vihollisen joukot Viipurinlahden saarilla ja jäällä. Vihollisen
hävittäjien painostus ja ilmatorjuntatulen teho kasvaa. Kaksi konetta ei ole
palannut lennolta. Niiden osumia ei ole myöskään huomioitu.
Lopuksi saanen mainita, että Bristol
Blenheim koneet kävivät pommituslennoilla maaliskuussa 1940 ilman
hävittäjätukea, koska niiden lentonopeus oli noin 400-480 km/h. Ne voittivat
nopeudessa useimmat hävittäjät. Sotapäiväkirjojen mukaan Viipurin lahdella oli
noina päivinä kymmeniä vihollisten hävittäjiä ilmassa valoisana aikana ja jos
toinen BL-144 koneen moottoreista oli vaurioitunut Vilaniemen alueella
ilmatorjuntatulessa, niin hitaammat I-153 hävittäjät (420 km/h) ja I-15, sekä I-16 pääsivät
hollille. Talvisodan aikana Blenheim pommikoneita putosi yhteensä 12 kpl
(yhteensä 31 kpl suomalaisissa lentolaivueissa). Blenheim koneista pudotettiin
viisi neuvostokonetta sotien aikana, joten pudotustilastoissa suomalaiskoneet
hävisivät venäläiskoneille.
Eelis Turusen muistokivi löytyy Ilomantsin kirkonkylän
sankarihautausmaalta, ensimmäinen kivi vasemmalta. Toivo Hyytiäisen muistokivi
löytyy Mikkelistä, Harjun hautausmaalta.
Blenheim koneissa lentäjä ja tähystäjä istuivat vierekkäin ohjaamossa.
He pystyivät poistumaan koneesta katossa olevasta luukusta, jos kone oli putoamassa
osumien seurauksena. Koneen lentäjä ja myös tähystäjä oli koulutettu koneen lentämiseen,
ja he pystyivät vaihtamaan paikkaa tarvittaessa, jos lentäjä haavoittui
pommituslennon aikana. Konekivääriampuja
oli yksin takana olevassa kuvussa. Sieltä poistuminen oli vaikeampaa, joskus
mahdotonta. Tämän vuoksi koneen lentäjiä ja tähystäjiä pelastui muutamia, mutta
konekivääriampujat menivät usein koneen mukana maahan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti