Autotallin rakentamispäätös
syntyi minulla nopealla aikataululla. Joulukuun alussa olin lähdössä aamulla
postia hakemaan ja huomasin, että autokatoksen päällä on taas sen verran lunta,
että ne pitää tyhjentää mahdollisimman nopeasti pois. Ajattelin, että käyn
hakemassa sanomalehden ja aamukahvin jälkeen lähden tyhjentämään lumet pois
katoksen päältä. Kun olin palaamassa postilaatikolta, huomasi, että katos oli
jotenkin oudon näköinen. Havaitsin, että katos oli romahtanut vaimoni uuden
auton päälle. Juoksin katoksen luokse ja yritin nostaa katosta ylöspäin tuloksetta. Hain vaimoni kaveriksi ja saimme ajettua auton ulos katoksesta. Katto oli
kuitenkin painunut kasaan ja se jouduttiin vaihtamaan uuteen. Harmitti ihan
vietävästi oma laiskuus ja hölmöys ja päätin siltä istumalta rakentaa kesällä
2017 uuden autotallin.
Suunnittelu alkoi välittömästi ja
kun sain idean uuden autotallin mitoista, lähetin kolmelle toimittajalle
tarjouspyynnöt. Tallin ulkomitat tulisi olla 6 m x 6 m, jolloin kaksi autoa mahtuu
tallin sisään sopivasti. Kaksi toimittajaa lähetti tarjouspyynnön ja molemmilla
oli sama hinta jostakin syystä. Tallin puuosat ja ikkunat maksaisivat 6 000
€. Päädyin helmikuun alussa Kuopiolaiseen toimittajaan, joka lähetti minulle
rakennuspiirustukset ja sen jälkeen vein kuntaan suuren määrän papereita
rakennuslupahakemuksen liitteinä. Maaliskuun alussa sain rakennusluvat ja
tilasin autotallin Kuopiosta. Huhtikuussa autotallin hirret ja muut tarvikkeet
saapuivat pihamaalle ja alkoi kuumeinen odotus päästä kaivamaan autotallin
pohjia pihamaahan.
Monia varmaan kiinnostaa, kuinka paljon 36 neliömetrin kokoinen autotallini maksaa? Hirsipaketin hinta oli 6 000 €, rakennusluvat noin 350 €. Tallin perustukset tehdään viimeisten ohjeiden mukaan ja kunnolla ja silloin perustukselle tulee hintaa saman verran kuin hirsikehikolle. Harkot ja muut pohjan tarvikkeet noin 2 000 €, Valmisbetonit pihaan tuotuna noin 700 €, lautatarvikkeet kattoon noin 150 €, peltikatto tarvikkeineen noin 700 €, kaivinkonetyöt maksanevat 500 - 1 000 €. Pohjaan tarvittavat viisi eri hiekkalajia noin 50 - 60 kuutiota ja niiden hinta on noin 700 - 1 000 €. Palkkasin kaveriksi serkkupojan, jonka palkkauskulut tulevat olemaan 1 000 € ja hänen palkkansa sivukulut noin 500 €. Maalit ja muut rautatarvikkeet noin 400 €. Eli yhteensä autotallille tulee hintaa noin 13 000 €. Jos laskee yllätyksien varaan, niin hintaa autotallille tulee noin 15 000 €? Onko hinta korkea, en osaa sanoa. Auton katon korjaaminen maksoi noin 5 000 €, joten autotalli olisi kannattanut tehdä jo vuotta aiemmin. Monilla autoilijoilla ei ole autotallia ja muutamat kysyivät, mihin autotallia tarvitaan? Kun on kunnollinen autotalli, vaikka se on ns. kylmätalli, ei tarvitse raaputella pakkasaamuina lumisia tai jäisiä ikkunoita. Odottelenkin innolla seuraavan talven pakkasia ja lumipyryä!
Rakennuspäiväkirjani 22. toukokuuta alkaen
Pohjan kaivuutyöt
Lumet sulivat hitaasti ja vasta 20. toukokuuta naapurin "Hemikka" tuli kaivinkoneella kaivamaan pohjia. Kiviä oli tulevan autotallin pohjalla runsaasti ja tuli mieleen Pirunpelto niminen elokuva.
Monia varmaan kiinnostaa, kuinka paljon 36 neliömetrin kokoinen autotallini maksaa? Hirsipaketin hinta oli 6 000 €, rakennusluvat noin 350 €. Tallin perustukset tehdään viimeisten ohjeiden mukaan ja kunnolla ja silloin perustukselle tulee hintaa saman verran kuin hirsikehikolle. Harkot ja muut pohjan tarvikkeet noin 2 000 €, Valmisbetonit pihaan tuotuna noin 700 €, lautatarvikkeet kattoon noin 150 €, peltikatto tarvikkeineen noin 700 €, kaivinkonetyöt maksanevat 500 - 1 000 €. Pohjaan tarvittavat viisi eri hiekkalajia noin 50 - 60 kuutiota ja niiden hinta on noin 700 - 1 000 €. Palkkasin kaveriksi serkkupojan, jonka palkkauskulut tulevat olemaan 1 000 € ja hänen palkkansa sivukulut noin 500 €. Maalit ja muut rautatarvikkeet noin 400 €. Eli yhteensä autotallille tulee hintaa noin 13 000 €. Jos laskee yllätyksien varaan, niin hintaa autotallille tulee noin 15 000 €? Onko hinta korkea, en osaa sanoa. Auton katon korjaaminen maksoi noin 5 000 €, joten autotalli olisi kannattanut tehdä jo vuotta aiemmin. Monilla autoilijoilla ei ole autotallia ja muutamat kysyivät, mihin autotallia tarvitaan? Kun on kunnollinen autotalli, vaikka se on ns. kylmätalli, ei tarvitse raaputella pakkasaamuina lumisia tai jäisiä ikkunoita. Odottelenkin innolla seuraavan talven pakkasia ja lumipyryä!
Rakennuspäiväkirjani 22. toukokuuta alkaen
Pohjan kaivuutyöt
Lumet sulivat hitaasti ja vasta 20. toukokuuta naapurin "Hemikka" tuli kaivinkoneella kaivamaan pohjia. Kiviä oli tulevan autotallin pohjalla runsaasti ja tuli mieleen Pirunpelto niminen elokuva.
Kivien kaivamiseen ja peittämiseen meni runsaasti aikaa
Pohja on nyt valmis, mutta syvyyttä olisi saanut olla hiukan enemmän
Koska kiviä oli runsaasti ja
kallion päällä olevat kivet jäivät osittain kaivamatta, joudumme muuttamaan hiukan
pohjan rakennetta, jotta rakennuksesta ei tulisi ”Yläkerran” tallia.
1. päivä
Lapio kouraan aamusta alkaen ja parin tunnin päästä salaojat olivat piilossa sorakerroksen alla. Tasoittelin pohjaa käyttäen apuna haravaa ja lautaa. Seuraavalla viikolla jatkamme pohjan tasoittamisella ja vaakitsemisella, sen jälkeen Finnfoam eristeen asentamisella ja anturan valumuotin asennuksella.
2. päivä
Aamulla kastelimme pohjat, kävin täryjyrän lainaan paikallisesta liikkeestä. Kaksi tuntia tasoitimme täryllä pohjaa ja totesimme pohjat suoraksi ja että salaojat toimivat hyvin. Kävin kaksi kertaa kaupassa hakemassa Finfoam eristeitä, jotka levitimme tasatun autotallin pohjalle.
Pohjan tasaaminen ja vaaitus käynnissä
Kun eristeet oli levitetty, alotimme tehdä anturan valumuotteja neljän tuuman laudasta, ja niiden tekemiseen meni aikaa noin 3- 4 tuntia.
Kun muottilaudoitus oli paikoillaan, katsoimme valukorot laserilla ja merkkasimme korot muottilaudoitukseen. Toisen päivän aikana olimme saaneet tasattua autotallin pohjat, asentaneet 300 Finfoam eristeet autotallin pohjalle ja saimme myös anturan muotit valmiiksi. Päivä oli aurinkoinen ja siten hyvä keli ulkotöille. Illalla työpäivän päätteeksi totesin, että kasvot olivat palaneet auringonvalon vaikutuksesta päivän aikana.
3. päivä
Päivä oli tämän kevään aurinkoisin. Aamulla oli 6 astetta lämmintä, mutta iltapäivällä oli kesäisen lämmintä, ja lämpömittari näytti silloin 19 astetta. Aamulla valoimme anturan muotteihin betonia ja tasaamisen jälkeen betonin pitää kuivaa vähintään vuorokausi, ennen kuin pääsemme jatkamaan töitä. Joutenoloa helpotimme kyllästämällä kaikki rakennukseen tulevat laudat peruskyllästeellä. Ajoin iltapäivällä enimmäistä kertaan ruohoa tänä keväänä. Ruohoala on meillä noin 5000 neliötä, joten ajamista oli parisen tuntia ajoleikkurilla.
Betoniauton kanssa valutyö oli helppoa
4. päivä
Sää oli tänään kesäinen ja lämmin. Aurinko porotti kirkkaalta taivaalta armottomasti koko päivän ja molemmat korvani paloivat auringonpaisteessa. Tänään saimme tehtyä sokkelin valmiiksi ja muuraussementtiä kului yli 600 kiloa. Huomenna on onneksi helatorstai ja vapaata autotallin teosta.
5. päivä
Helatorstain jälkeen oli vuorossa sokkelin viimeistely tasoituslaastilla ja sisäpuolen seinien eristystyö. Lisäksi vedimme rännikaivoista putket laskuojaan ja eristimme putket, etteivät ne jäätyisi talviaikaan. Viimeisenä työnä aloitin kukkapenkkien tekemisen rinteeseen ja hankin seuraavaa työpäivää varten soraa, eristeitä ja betoniverkkoa. Nykyrakentamisessa tarvitaan monta soralajiketta, joista alin kerros suodatinkankaan päällä oli meillä "singeliä", jossa raekoko oli 16 - 32 mm luonnon kiveä. Seuraava kerros oli salaojasoraa, jossa raekoko oli 8 - 16 mm ja siihen kerrokseen tuli salaojaputket ja rännikaivoputket. Rakennuksen sisälle, laatan alle, tulee seulottua soraa ns. asennushiekkaa, jossa raekoko on 0 - 8 mm. Ulkopuolelle vastaavasti laitamme sokkelin viereen noin metrin leveydeltä 16 - 32 mm sepeliä ja sen ulkopuolelle 0 - 16 mm sepeliä. Olen aiemmin rakentanut useita rakennuksia, mutta vasta tähän rakennukseen tulee nykysuositusten mukaiset soralajit.
Autotallin pohjalta kaivettu maa-aines nostettiin rakennuksen vieressä olevaan 1960-luvulla kasattuun kiviröykkiöön. Nyt siihen on tarkoitus tehdä kukkapenkit. Kukkapenkkejä teemme rinteeseen kaksi kappaletta ja niiden takaseinään asennetaan valumuoteissa käytetyt laudoitukset, jotta yläpuolella oleva multa ei pääse valumaan istutuksien päälle. Kun penkit ovat valmiina, levitämme rinteeseen suodatinkankaan ja kukkapenkkeihin "oikeaa" kukkamultaa ja muuanne kuorikatetta. Samalla kertaa on siis menossa kaksi projektia, autotalliprojekti ja kukkaprojekti. Kun olen henkisen työn tekijä ja lihaskuntoilu on jäänyt vähiin, rintalihakset ja selkä ovat viikon aherruksesta tulleet todella kipeiksi. Pakkolomalla olo on siis tuntunut todella pakkolomalta!
Takana oleva noin 100 neliömetrin kokoinen rinne on peitetty maanrakennuskankaalla ja siihen istutamme runsaasti koristepensaita ja havupuita, sekä kaksi pitkää rinnekukkapenkkiä. Istutuksista mainitaan mm. seppelvarpu, kääpiökataja, ruusuangervo ja tuivio. Koska rinne on jyrkkä, kateaineen paikallapysyminen tuottaa ongelmia ja kokeilemme vanhoja verkkoja, jos ne pitäisivät kateaineen viistoilla pinnoilla paikallaan.
6. päivä
Työpäivän aikana täytimme autotallin pohjan soralla, tärytimme sen, asensimme eristeet ja teräsverkot, sekä valoimme autotallin laatan. Ulkopuoliset pihatyöt saimme tehtyä pienellä kaivinkoneella valmiiksi. Päivän sää oli pilvinen ja kolea, lämpöä oli noin kuusi astetta celsiusta. Pohjatyöt saimme valmiiksi, seuraavana on hirsikehikon pystytys tehdyn pohjarakenteen päälle.
7.päivä
Sää aurinkoinen ja tuulinen. Lämpötila oli päivällä noin 10 astetta celsiusta. Tein tänään pakkolomani raskaimman työpäivän ja työpäivälle kertyi pituutta lähes 12 tuntia. Burana 600, Panadol 1000 ja beetasalpaajan avulla työnteko onnistui jollakin tavalla. Saimme tehtyä päivän aikana autotallin rungon "tasavarviin" saakka valmiiksi ja illalla vedin pensselillä kyllästysaineen kehikon puuosien pintaan.
8. päivä
Sää oli tänään sateinen ja kolea, lämpötila 8 astetta celsiusta. Päivän aikana saimme tehtyä hirsikehikon valmiiksi. Hirsikehikon kiristysruuveja asensimme 54 metriä, eli se tarkoittaa kymmeniä ruuveja eripuolille kehikkoa. Lisäksi puutappeja meni toista sataa kappaletta. Seuraavana on vuorossa kattorakenteiden rakentaminen.
Toukokuun viimeisenä päivänä tein yhteenvetoa kevään säästä. Tänä keväänä maaliskuu, huhtikuu ja toukokuu ovat olleet tämän vuosituhannen kylmimpiä. Normaalisti tähän mennessä meillä on lehdet koivuissa, mutta nyt ne ovat vasta "hiirenkorvilla". Lunta näin tänään vielä muutamissa pohjoisenpuolen rinteillä, jota en ole tavannut toukokuun viimeisenä päivänä kuin vuonna 1966. Jäät lähtivät Kasinjärveltä 16. toukokuuta, joka on todella myöhäinen aika tällä vuosituhannella.
Tätä ajankohtaa myöhemmin jäät ovat lähteneet mm. 1995, 1988, 1981, 1980, 1975, 1973, 1972, 1956 ja 1955. Alla olevissa kaavioissa on esitetty auringonpilkkujen määrät vuodesta 1875 aina 2000 luvun alkuun ja 1600 - 2000. Auringonpilkkuminimit sattuvat 11 - vuoden välein ja vuosina 1995-97, 1985-87, 1975-77, 1963-66, 1954-56 oli auringonpilkkuminimit ja siten viileimmät vuodet. Kylmimmät vuosikymmenet ajoittuvat 1600-luvun loppuun ja 1800-luvun puoliväliin. Mikä selittää tämän kevään viileät ilmamassat Suomessa johtuvat mielestäni osittain auringonpilkuista, joiden määrä alkoi vähetä voimakkaasti lokakuussa 2016 ja nyt tänä keväänä niiden määrä on pysynyt 0 - 50 välissä. Auringonpilkkuja on auringon aktiivisimpina aikoina noin 200 - 250. Auringonpilkkujen viilentävää vaikutusta voit verrata ilmatieteen laitoksen tilastoihin, joista on luettavissa kylmimmät vuodet, joita olivat mm. 1940, 1955, 1966, 1975 ja 1987-88. Suomen keskilämpötila oli vuonna 1850 nollassa, kun se nykyään on noin kolme astetta.
9. päivä
Päivä oli kolea ja tuulinen. Sää oli aurinkoista, lämpötila vaihteli 2 - 8 asteen välillä. Saimme päivän aikana useita lumikuuroja, tuli mieleen kesäkuu 1982, silloin rakensimme taloamme ja kesäkuun 10. päivänä satoi lunta 10 cm. Tänään saimme autotallistamme kattolappeet kiinnitettyä paikoilleen ja toinen räystäs on tehty valmiiksi. Tilasin pellit katolle ja kattorakenteiden valmistumisen jälkeen asennamme peltikaton. Pakkolomani päättyi, mutta maanantaina alkaa kesäloma, ja voin tehdä seuraavan viikon aikana tallimme valmiiksi?
Lopultakin, ennen juhannusta kattopellit saapuivat ja saimme tehtyä kahden viikon tauon jälkeen autotallin loppuun. Tosin maalaus ja sähkötyöt jäävät myöhemmälle.
Yksi virhe löytyi rakenteesta ja se oli oviaukkojen rungon suoraksi saaminen. Se hoitui asentamalla 14 mm kierrepulteilla kulmaraudat oviaukkojen kulmiin kiinni. Toivottavasti ratkaisu onnistui?
Päivä oli kolea ja tuulinen. Sää oli aurinkoista, lämpötila vaihteli 2 - 8 asteen välillä. Saimme päivän aikana useita lumikuuroja, tuli mieleen kesäkuu 1982, silloin rakensimme taloamme ja kesäkuun 10. päivänä satoi lunta 10 cm. Tänään saimme autotallistamme kattolappeet kiinnitettyä paikoilleen ja toinen räystäs on tehty valmiiksi. Tilasin pellit katolle ja kattorakenteiden valmistumisen jälkeen asennamme peltikaton. Pakkolomani päättyi, mutta maanantaina alkaa kesäloma, ja voin tehdä seuraavan viikon aikana tallimme valmiiksi?
Autotalli on harjakorkeudessa
10. ja 11. päivinä laitoimme autotallin katelaudoituksen ja asensimme ikkunat ja räystään aluslaudat. Nyt autotallin on valmis, puuttuu enää peltikate, rännit ja maalia pintaa, Aikaa tallin rakentamiseen kaikkineen meni 12 päivää.
Lopultakin, ennen juhannusta kattopellit saapuivat ja saimme tehtyä kahden viikon tauon jälkeen autotallin loppuun. Tosin maalaus ja sähkötyöt jäävät myöhemmälle.
Yksi virhe löytyi rakenteesta ja se oli oviaukkojen rungon suoraksi saaminen. Se hoitui asentamalla 14 mm kierrepulteilla kulmaraudat oviaukkojen kulmiin kiinni. Toivottavasti ratkaisu onnistui?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti