Olen asunut koko ikäni Ilomantsissa,
mutta syrjähyppyjä olen tehnyt Helsinkiin, Joensuuhun, Kiteelle, Järvenpäähän
ja Hämeenlinnaan. Perimmältäni olen kuitenkin Pogostalainen, sainhan Pogostan
taudinkin ensimmäisten joukossa Ilomantsissa. Koen olevani samalla kertaa
Pogostalainen, Ilomantsilainen ja Karjalainen.
Yllä ilmakuva Kuolismaan kylästä, jota isämme suku, Kettuset asuttivat vuodesta 1696 saakka
Ilomantsi tunnettiin jo satoja
vuosia sitten Pohjois-Karjalan ensimmäisenä Pogostana (Veropitäjänä).
Tunnetuimpia Pogostia olivat 1500-luvun alussa Ilomantsin lisäksi Sortavala,
Kurkijoki ja Salmi. Pogosta nimityksiä annettiin 1400–1500 luvuilla venäläiskarjalaisella
alueella aluehallinnon suurimmille kylille. Ilomantsin Pogostaan kuului aiemmin
lähes koko Pohjois-Karjalan alue, aina Oulunläänin rajaan saakka. Vielä
1500-luvun alkupuolella rajan takana oleva Repolan kylä oli Ilomantsin pogostan
aluetta. Ensimmäiset tunnetut pogosta mainitaan venäjällä jo vuonna 945, eli
nimitys venäjällä on todella vanhaa. 1400–1500 -luvuilla Pogostan kylissä oli
pakanuuden uhripaikkoja ja joihinkin kyliin oli rakennettu pakanuuden
pyhättöjä. Myöhemmässä vaiheessa näistä pakanuuden aikaisista paikoista tuli
markkinapaikkoja. 1500 – luvulla Pogosta nimi annettiin jo useimmille pitäjille
esim. Suojärven Pogosta, Korpiselän Pogosta, Pyhäjärven Pogosta, Repolan Pogosta
jne... Pogostat olivat venäjän vallan aikana hallinto- ja veronkantokeskuksia
ja kristinuskon leviämisen myötä pitäjän kirkko rakennettiin markkinapaikkana
tunnetulle paikalle. Nykyisten Ilomantsin kirkkojen (luterilaisen ja
ortodoksisen) välissä, Ilomantsin järven rannalla, oli jo isonjaon aikana
käräjätalo, jossa pidettiin Ilomantsin pitäjän käräjiä. Ruotsinvallan
aikana perustettiin Käkisalmen lääni, johon liitettiin seitsemän Pogostaa
(Pitäjää) ja Ilomantsia lähin Pogosta oli Suojärvi. Luterilaisten muuttaessa
Savosta itään, Pogostien rinnalle tulivat kirkkopitäjät ja ne syrjäyttivät
myöhemmässä vaiheessa Pogosta-sanan. Ilomantsi lienee nykyään ainut
Pogosta-nimeä käyttävä kunta Suomessa. Nimitys on oikeutettu, sillä Ilomantsi
oli ensimmäinen ja suurin Pogosta Pohjois-Karjalassa.
Karjalaisuuden määritelmät ovat vuosien saatossa muuttuneet alkuperäisestä. Karjalaiset ovat iloisia, värikkäitä ja nopeita puhumaan. On sanottu, että Karjalaiset ovat iloisia, vaikka surua on sisuskalut täynnä. Karjalaisuus on esiintynyt minussa kaipuuna etsiä juuriani sukututkimuksen keinoin, kirjoittamalla sotahistoriakirjoja ilomantsilaisista tai Ilomantsin lähialueen taistelupaikoilta, pääosin kesän 1941 taistelujen osalta. Kesän 1944 tapahtumista on paljon kirjoitettu ja kesän 1941 hyökkäyssodan aika on jäänyt vähemmälle huomiolle. Viimeisin kirjani ilmestyy syksyllä 2020 ja sen tarina alkaa Ilomantsin Haapovaaran kylästä. Kirjani nimi on "Hyökkäys Tolvajärvellä" ja nimensä mukaan kirjassa kerrotaan eniten Tolvajärven alueen taisteluista kesällä 1941. Kävin kesällä 2019 kaksi kertaa Tolvajärven maisemissa tutustumassa tulevan kirjani maisemiin ja niillä matkoilla tunsin olevani juurillani, Karjalan kauneimmilla kankahilla. Sotahistoriaa käsittelevä kirjani kertoo Tolvajärven taisteluista kolmesta eri näkökulmasta, sillä olen kirjoittanut Tolvajärven kesän 1941 taisteluista suomalaisten, saksalaisten ja venäläisten päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Merkittäviä eroja kertomuksissa ei ole ja ne kukin toivat oman lisämausteen taistelujen kulun selvittämisessä. Sen kuitenkin havaitsin, että venäläiset vihasivat Tolvajärvellä saksalaisia enemmän kuin suomalaisia sotilaita. Joissakin kertomuksissa he kirjoittavat, että tuhosivat "saksalaissijat" veneisiin Ristisalmella, mutta todellisuudessa veneissä oli suomalaisia sotilaita. Merkittävintä oli se, että venäläisten joukoissa (JR 126 ja JR 52) oli paljon karjalaisia, inkeriläisiä ja myös suomalaisia kommunisteja. Ilomantsin rintaman komentajana toimi suomalaissyntyinen eversti Valter Valli, komppanianpäällikköinä toimivat yliluutnantit Toivo Aaltonen ja Ville Vainio. Tykistön komentajana Ilomantsin ja Korpiselän alueella (71. divisioona) toimi suomalaissyntyinen everstiluutnantti Toivo Tommola. Tolvajärven alueen venäläisten rintamakomentajana oli suomalaissyntyinen kapteeni Paavo Kataja. Eli veli veljeä vastaan silloin kesällä 1941 taisteltiin! Olen kirjoittanut kirjoissani aina myös paikallishistoriaa ja tässä viimeisessä kirjassani kohteena ne ovat Korpiselän ja Suojärven eri kylien historialliset kohteet. Kirjani päähenkilö ja sotatapahtumien kertojana on tällä kertaa Pihtiputaalta kotoisin oleva Ensio, joka palveli Jääkäripataljoona seiskan toisessa komppaniassa. Tavallisesti kirjoitan sotapäiväkirjoista ja veteraanien kertomuksista kerrottuja tarinoita jonkun "oikean" sotilaan kertomana. Myös kirjoissa mainitut henkilöt ovat oikeita, päiväkirjoista poimittuja henkilöitä. Kolmessa edellisessä kirjassani näiden päähenkilöiden sukulaiset ovat ottaneet yhteyttä ja kiittäneet minua siitä, että olen kirjoittanut heidän lähiomaisesta sillä tavalla, kuin tarinan kertojana olisi ollut tämä sukulainen. Teuvo Suontaan veljen lapset tapasin viime syksynä Helsingin reissulla ja keskustelimme Teuvon elämästä ennen sotaa ja sodan aikana.
Tolvajärven matkailumaja heinäkuussa 1941, jolloin se oli 23. Kenttäsairaalan osasto SA-kuva. Alla Matkailumaja syksyllä 2019
Karjalaisuuden kaipuu on vienyt
minut vuosittain rajan taakse, isäni ja äitini suvun maisemiin Kuolismaahan,
Melaselkään, Suojärvelle, Korpiselkään ja muihin karjalaisten asuttamiin asuinpaikoille.
Myös Venäjän karjala ja Aunuksen seudut ovat tulleet minulle tutuiksi vuosien
saatossa. Tänä kesänä olin järjestämässä matkaa Aunukseen, Syvärille,
Petroskoihin ja Karhumäkeen, mutta koronapandemian suljettua itärajan, matka
jäi toteutumatta. Toivottavasti tämä Universaalinen pandemia laantuu pian ja
pääsen suunnittelemaan matkan uutta ajankohtaa ensi kesälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti